Cestování

04.08.2011
Kategorie: Cestování

S Doblem Panorama CNG na Jadran

Možná si myslíte, že vyrazit s pohonem na CNG do zahraničí vyžaduje pořádný kus odvahy. S trochou přípravy, informacemi o CNG stanicích a chutí zkusit něco nového však CNG pohon není žádnou překážkou, ba naopak, dovolená vyjde mnohem levněji! Doblem Panorama 1.4 T-Jet jsme já a Tomáš vyrazili na dovolenou po zemích bývalé Jugoslávie a ujeli celkem 3 765 km, z toho 1 300 km na CNG. Doblo nás ani jednou nezradilo a dovolená stála opravdu za to.

Více informací

2.7. 2011, sobota:
4:00 vyjíždíme ještě rozespalí z Prahy, u Brna se Doblo přepíná na benzín, až u Vídně tankujeme CNG + benzín (plná nádrž CNG i benzínu za 37 €, paráda). Nicméně najít CNG benzínku a obsluze vysvětlit, co chceme a že jsme nikdy netankovali CNG je docela zážitek :o).
První tankování jsme zvládli a vyrážíme. Jsme zvědaví, kolik na plnou nádrž ujedeme. Na tacháči máme často 190 km/h, tomu odpovídá i vyšší spotřeba. Na CNG jsme ujeli 250 km a zvládli dojet až do Slovinska.
10:55 překračujeme přechod Mureck do Slovinska, chceme se vyhnout slovinským dálnicím. Míříme na Ptuj a dál do Záhřebu.
Začíná svítit a hlavně hřát sluníčko. Pro přechod do Chorvatska jsme zvolili Zavrč, ale i zde jsme si vystáli přes hodinu frontu, a to i přesto, že se snažím úsměvem oslnit celníky, aby si pospíšili :o).
13:08 - konečně projíždíme hranice, Doblo už jede zase na benzín, takže směřujeme do Záhřebu na CNG stanici. Snad bude otevřeno...
15 minut před zavíračkou (9:00 - 15:00 hod.; Radnička cesta 1) jsme tu - tomu říkám štěstí! Mimochodem, je to jediná CNG stanice v Chorvatsku, takže jedeme na benzín a šetříme CNG na horší časy. I benzín tu ale vychází velmi slušně ...
Chceme ještě dnes stihnout Plitvice, snad se nám to podaří ... jsme už 12 hodin na cestě a ještě zbývá 36 km. Chorvatský folklór v rádiu ... UF, už abychom tam byli
17:00 příjezd na Plitvická jezera, HURÁ! Jsme tu na poslední chvíli, takže máme celá jezera jen pro sebe, máme i soukromou pramici, štěstí se nás zatím drží.
23:30 jdeme spát v kempu Ujča nedaleko města Senj na pobřeží.

3.7. 2011, neděle:
11:00 odjezd z kempu směrem ostrov Rab. Nasedáme na trajekt (Doblo za 115 Kuna), osoba za 10 Kuna. Těšíme se na místní pláže, konečně moře a koupačka!

4.7. 2011, pondělí:
Dopoledne ještě trávíme na pláži, odpoledne se vracíme z ostrova a míříme do centra Zadaru. Město není nijak výjimečné, ale „moře hrající na varhany" se nám moc líbí. Večer prší + bouřky, doufám, že to do rána přejde! Jdeme spát do kempu Borik.

5.7. 2011, úterý:
Ráno pořád prší, ve stanu máme malý rybník :o(. Naštěstí máme Doblo
- páté dveře slouží jako obstojná střecha a útočistě pro balení a snídani. Na zadní madla napínáme šňůry a sušíme. Kolem 10:00 vyrážíme směrem na jih. 4,5 hodiny jedeme po dálnici - pěkná cesta a krásné výhledy.
Po poledni překračujeme hranice do Bosny a Hercegoviny a dobrodružství začíná. Aut a cizinců je tu o dost méně. Navigace tady nefunguje, mapu nemáme, dochází nám benzín, okolí vypadá děsivě ... naštěstí máme skoro plnou CNG. Za chvíli narážíme na benzínku. Už jsem se zmínila, že nemáme místní měnu (BAM)?
Naštěstí berou karty. Navigace se po pár km chytá, trošku mě to uklidní ... Cesta je lepší, je tu krásná krajina, stopy války ale nezapře ...
Jdeme na prohlídku krásného, malebného, středověkého městečka Mostar - určitě stojí za návštěvu, mají tu i dobré jídlo. Večer ještě chceme dojet do Dubrovníku.
Cestou nás staví policajti - buší mi srdce, cítím průšvih - modré polepené Doblo CNG nelze přehlédnout. Naštěstí se spokojili s 200 Kuna. Zastavujeme ještě v městečku Trebinje, je pěkné, ale na turisty se nedívají zrovna mile, radši odtud rychle pryč. Překračujeme hranice, jdeme spát do kempu Solitude přímo v Dubrovníku - doporučuji!

6.7. 2011, středa:
Procházíme Dubrovník, krásné město, určitě stojí za návštěvu, super atmosféra. Odpoledne jedeme lodí na ostrov Lopud. Jestli někdo v Chorvatsku hledá písečnou pláž, tak toto je to správné místo. Voda je tu průzračná, ostrov je kouzelný. Večer se vracíme do Dubrovníku.

7.7. 2011, čtvrtek:
Jedeme na prohlídku města Cavtat - malebné městečko s čistým mořem, odpočíváme a nabíráme sílu na zítřek.

8.7. 2011, pátek:
Tankujeme, nemáme ani cent, resp. Kuna a kartu nám neberou. Nakonec nám ale na pumpě vzali Euro. Přejezd do Černé hory je zdlouhavý, ale alespoň máme razítko :o). Navštěvujeme městečko Herceg Novi a pak Budva. Je tu dlouhá pláž, spousta barů a restaurací. Z Budvy míříme do bývalého hlavního města Cetinje. Toto město je už dost vysoko v horách, takže je tu příjemný chládek. Bezvadná je cesta z Cetinje přes Njeguški do Kotoru. Zdejší panoramata nemají chybu. Cesta je upravená, ale hodně klikatá, na to pozor! V Kotoru jsme za soumraku, je to krásné staré městečko sevřené fjordy. Pozdě večer se vracíme do naší základny - kempu Solitude v Dubrovníku.
PS: Lidé z Černé Hory byli moc hodní, pomohou, poradí, doporučí ...

9.7. 2011, sobota:
Naše dovolená po Jadranu se pomalu ale jistě chýlí ke konci - vyrážíme směr sever.
Při tankování u jedné benzínky bohužel nefungoval terminál, takže jsme si museli zajet 43 km do bankomatu ... ach jo :o(.
Cestou na sever zastavujeme v moc pěkném městečku Trogir, jehož centrum Stari Grad je zapsáno v UNESCU. Po prohlídce jedeme dál. Před 23:00 dorážíme do kempu v Rovinj. UF - dobrou noc.

10.7. 2011, neděle:
Ráno se koupeme v Rovinj, jdeme pak ještě na obhlídku města a kolem 13:00 se vydáváme směr Praha. Když to dobře pojede, čeká nás „jen" 8,5 hodiny domů.
22:17 - JSME DOMA! HURÁ!!