Auto-Moto

28.07.2010

Vítězná Panda

Autoklub ADAC provedl srovnání automobilů různých kategorií s odlišnými druhy motorů - na benzin, naftu, plyn i elektřinu. Jeho účelem bylo zjistit, který vůz dojede nejdál s palivem za 30 EUR.

Více informací

Byla vybrána opravdová všehochuť ze současné produkce: od malých dvoumístných vozítek po supersporty, celkem 241 různých modelů. Vítězem se stal Fiat Panda Natural Power, který konzumuje kromě benzinu také CNG, tedy stlačený zemní plyn. Ujetá vzdálenost 724 km odpovídá cestě z německého Frankfurtu nad Mohanem k Severnímu moři.
Jde o zcela sériovou Pandu, která je poháněna osmiventilovým motorem o objemu 1,2 l s výkonem 40 kW, při provozu na plyn je pak jeho maximální hodnota pouhých 38 kW.
Benzinová nádrž verze Natural Power pojme 30 l, dvě další na CNG mají celkovou kapacitu 72 l, nebo chcete-li 12 kg.
Mimochodem, řada Natural Power automobilky Fiat obsahuje celkem 14 typů osobních a užitkových vozů. Zatím se jich celosvětově prodalo na 400 tisíc, což lze považovat za velký úspěch.
Ale zpět k testu. Nejhorším byl naopak hybridní automobil. Šlo o BMW X6 Active Hybrid, který za 30 eur ujede pouze 171 km. Pokud by chtěl absolvovat stejnou cestu jako Panda, řidičova peněženka by se ztenčila o 127 eur (3293 Kč), Pouze o deset kilometrů dále by dojelo auto s největším motorem ze všech porovnávaných: Corvette C6 Coupe (zdvihový objem 6,2 l).

Zdroj: Podnikatel | 28.6.2010 | rubrika: Plynárenství | strana: 20 | autor: (r)

1 Komentář
88347752351 18.09.2020 16:43
online casinos http://onlinecasinouse.com/# casino online best online casino best online casinos

Přidat nový komentář



* Povinné položky
30.04.2010

Ekologie, hybridy...

Výrobci užitkových i osobních automobilů se předhánějí v představování alternativních verzí. Ženevský autosalon 2010 jich byl plný, stejně jako půvabného doprovodu.

Více informací

Nový Fiat Doblo CNG
Největší užitkovou hvězdou tradiční jarní slavnosti automobilových novinek se stal Fiat Doblo spalující zemní plyn. V případě automobilky s nejširší nabídkou vozidel na CNG by někdo mohl říci: No a co. Ale podívejme se na zcela novou koncepci metanového pohonu.
Poprvé v historii italské značky jde o kombinaci přeplňovaného zážehového motoru a CNG. Fiat ve svých současných vozech na zemní plyn používá jednotky 3.0/100 kW (Ducato), 1.6/68 kW (Doblo a Multipla) a 1.2/38 kW v Pandě a Grande Puntu.
Nová generace Dobla však dostala v rámci downsizingu přeplňovanou čtrnáctistovku vyšperkovanou mezichladičem stlačeného vzduchu. Máme se na co těšit. Maloobjemová jednotka podává na zemní plyn skvělý výkon 82 kW, čímž dalece převyšuje současnou generaci Dobla s objemnější šestnáctistovkou. Bivalentní pohon benzin/CNG zůstal zachován, stejně jako startování na benzin a automatické přepnutí na zemní plyn.
Známe také informace o nádržích a spotřebě. Druhá generace Dobla dostala čtyři nádoby o celkovém objemu 95 litrů, což odpovídá 16,2 kg CNG. Proti předchozí generaci to znamená omezení kapacity o 16 l/1,8 kg. Umístění v podvozku zůstalo zachováno. Kapacita benzinové nádrže klesla ještě dramatičtěji - ze 30 na 22 litrů. Znamená to zkrácení dojezdu?
Nikoliv. Díky modernímu agregátu si nyní Dobló vezme v průměru jen 5,0 kg/ /100 km, na zemní plyn tedy ujede 325 km. To je více než cca 290 km předešlého provedení. Pokud budeme uvažovat o nákladech nové generace na jeden kilometr, dostaneme při ceně 1 kg CNG 21,20 Kč v Praze výsledek 1,06 Kč/km. Nízká spotřeba také vychází ze standardně dodávané šestistupňové převodovky, která by měla snižovat otáčky při vyšších rychlostech.
Nové Doblo Natural Power nabízí stejnou přepravní kapacitu jako běžné verze. Dle konfigurace dostanete nákladový prostor o objemu 790 až 3200 litrů.

Zdroj: AutoProfi | 1.4.2010 | rubrika: Reportáž | strana: 50 | autor: Ivo SEMRÁD

Komentáře

Přidat nový komentář



* Povinné položky
31.03.2010

CNG - Natural Power

Pokud se řekne pohon na stlačený zemní plyn (CNG), těžko bychom hledali tradičnějšího výrobce osobních automobilů, než je Fiat Group Automobiles. Italský výrobce má totiž s tímto alternativním pohonem již více než desetileté zkušenosti.

Více informací

Fiat představil svůj první sériově vyráběný vůz s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG) již na podzim roku 1997 na autosalonu ve Frankfurtu. Tehdy se jednalo o model Fiat Marea ve verzi BiPower s pohonnou jednotkou 1.6 Torque 16v schopnou spalovat jak zemní plyn, tak benzín. Poté následoval model Fiat Multipla, který byl s tímto alternativním pohonem nabízen již od svého prvního uvedení na trh. Fiat také jako jediný v té době nabízel kromě verze BiPower s kombinovaným pohonem na benzín / zemní plyn i verzi BluePower, která spalovala výhradně zemní plyn.

Postupem času uvedl Fiat pod názvem Natural Power celou řadu dalších modelů s kombinovaným pohonem na zemní plyn / benzín. Program Natural Power je dnes jedním ze strategických směrů, kterými se automobilka ubírá. Fiat Group Automobiles totiž věří, že pohon na zemní plyn je v dnešní době nejvhodnější dostupnou technologií při řešení problému se znečištěním ovzduší, a to zvláště v hustě osídlených oblastech. Tato technologie zároveň přináší ekonomické výhody. Postoj automobilky je plně v souladu s Bílou knihou Evropské dopravní politiky vydanou Evropskou komisí, podle které by podíl stlačeného zemního plynu (CNG) v dopravě měl v roce 2020 představovat minimálně 10 %.

V České republice nabízí Fiat Group Automobiles vozidla s CNG pohonem od roku 2005. V současnosti se jedná o osobní modely Fiat Punto Evo, Fiat Panda, Fiat Qubo, Fiat Doblo Panorama a užitkové modely Fiat Doblo, Doblo Maxi, Fiorino a Ducato. Ve všech případech se jedná o bipalivové systémy, tj. schopné spalovat jak zemní plyn, tak benzín. Všechny tyto modely mají tlakové lahve umístěné pod podlahovou plošinou. Jejich velkou výhodou tedy je, že nedochází k zástavbě vnitřního prostoru a vozidlo přináší uživateli stejné užitné vlastnosti jako vozy na konvenční paliva. Tlakové lahve jsou vybaveny elektroventilem s ochranou proti nadměrnému přetlaku a přehřátí. Do motoru je zemní plyn veden vysokotlakým potrubím z pozinkované oceli, které je kryté ochranným pláštěm, a přes dvoufázový redukční ventil. Samotný motor má dva nezávislé okruhy vstřikování paliva - jeden na zemní plyn a jeden na benzín. CNG je doplňován zásuvkou s bezpečnostním ventilem s dvojitým jištěním, která je umístěna hned vedle vyústění benzínové nádrže. Vozidlo automaticky startuje na benzín, avšak po několika sekundách je již motor poháněn zemním plynem. Jakmile dojde zemní plyn v tlakových lahvích, automaticky dojde k přepnutí na benzínový pohon. Typ paliva dodávaného do nádrže má samozřejmě řidič možnost kdykoliv zvolit prostřednictvím tlačítka na palubní desce. Při pohonu na CNG motor vykazuje tišší, kultivovanější chod. U všech modelů Fiat se navíc jedná o vozidla originálně zkonstruovaná ve výrobě, vztahuje se tedy na ně kompletní záruka výrobce.

Proč jezdit na CNG?

Prvním důvodem je bezesporu ekologie. Zemní plyn představuje v současnosti nejčistší pohon z běžných paliv. V porovnání s benzínem přináší o 25 % nižší emise CO2, o 75 % nižší emise CO a až o 80 % nižší emise aromatických uhlovodíků. Ještě zajímavější je porovnání s naftou, kdy motory na CNG produkují o 50 % nižší emise CO, o 80 % nižší emise NOx a aromatických uhlovodíků. Navíc naprosto eliminují emise SO2 a pevných částic.

Dalším neméně důležitým důvodem, proč jezdit na zemní plyn, jsou nízké provozní náklady. V současnosti je zemní plyn nejlevnějším palivem pro pohon vozidel v ČR. V porovnání s benzínem jsou náklady při použití CNG zhruba poloviční, v porovnání s naftou zhruba o třetinu nižší.

Třetím důvodem, který není příliš znám, je vyšší bezpečnost vozidel na stlačený zemní plyn oproti klasickým palivům. Zemní plyn je uchováván v lahvích pod tlakem 20 MPa, které jsou u moderních automobilů Fiat umístěny pod podlahovou plošinou. Zespoda je pak chrání plechový kryt. Tlakové lahve procházejí přísnými bezpečnostními zkouškami, které zahrnují nárazové testy, testy odolnosti vůči zvýšenému tlaku atd. Navíc jsou tyto lahve vybaveny pojistnými ventily, které v případě nadměrného tlaku začnou upouštět plyn do ovzduší. Zemní plyn je lehčí než vzduch, proto při dopravní nehodě, kdy vznikne požár, dochází k jeho postupnému upouštění do ovzduší. Vozidlu i jeho posádce tak nehrozí žádné nebezpečí. V některých zemích, kde již tento typ automobilů má určitou tradici, s nimi lze také parkovat v podzemních garážích. V České republice se nová legislativa teprve připravuje.

Více informací o CNG naleznete ZDE.

Komentáře

Přidat nový komentář



* Povinné položky
<
>