Auto-Moto

21.04.2011

Fiat 500 TwinAir

Pětistovka dostala chytrý dvouválec o objemu pouhých 875 cm3.
Fiat nám slíbil, že každý rok po uvedení nové pětistovky představí nějakou významnou verzi. A svůj slib také dodržel. Máme tu 500 Abarth, polokabriolet 500C a nyní radikální dvouválcový model zvaný TwinAir. To, že je poháněn motorem o stejném počtu válců jako typ 500 z roku 1957, je pouze náhoda, i když velmi šťastná. Cílem Fiatu bylo vyvinout agregát s nejnižšími možnými emisemi C02 a dospěl k závěru, že přeplňovaný řadový dvouvalec o objemu 875 cm3 bude tím nejlepším řešením. A opravdu, zbrusu nový motor získal nejnižší papírové hodnoty C02 a spotřeby dle metodiky EU ze všech benzínových vozů na trhu. A plní rovněž ultrapřísné emisní normy Euro 6, které vstoupí v platnost v roce 2014.

Více informací

Fiat staví TwinAir v hierarchii nad čtyřválcovou dvanáctistovku. Jeho ceny začínají na částce 365 900 Kč za Lounge, kterou jsme testovali (jako základní Pop u nás není v nabídce) a pokračují až k nejdražší verzi 500C TwinAir by Diesel (podle módní značky) za 506 900 Kč.

DESIGN A TECHNIKA
Když se podíváte na papírové údaje 86 koní, 145 Nm a emise 95 g/km, můžete si myslet, že se pod kapotu Fiatu 500 nastěhoval nový malý diesel. Maximální točivý moment přichází již v 1900 ot./min. a jako jeden z mála se emisemi C02 dostane pod hranici 100 g/km. Parametry motoru TwinAir jsou nápadně podobné dieselu Multijet, který má 75 koní, 145 Nm v 1500 ot./min. a produkuje 104 g/km C02. Rozdíl je v tom, že toho dosahuje s polovičním počtem válců a spaluje benzín namísto nafty. To už lze považovat za úspěch. Když Fiat naposledy vyrobil dvouválcový motor, bylo to v modelu Panda z roku 1980 a jeho výkon činil pouze 30 atmosférických koní. Největší prioritou tohoto maloobjemového motoru jsou nízké emise, ale daří se mu také splnit normu Euro 6, která začne platit až od roku 2014. Jak ale parametry naznačují, šlo tu také o výkony. I s pouhými dvěma válci se 500 dostane podle Fiatu z nuly na stovku za jedenáct sekund.
A to je docela svižné tempo, zvláště když vezmeme v úvahu udávanou kombinovanou spotřebu paliva 4,11/100 km. Přiblížit se k tomuto číslu vám má pomoci systém stop-start, nápověda pro řazení a tlačítko Eco na palubní desce, které snižuje točivý moment motoru TwinAir ze 146 na 100 Nm. Má sloužit pro pomalou jízdu ve městech, kde zrychlení není tak důležité.
V tomto režimu se také sníží odpor v řízení. TwinAir má válce umístěné vertikálně, takže mohl být namontován příčně a je vybaven pětistupňovou manuální převodovkou anebo taktéž pětistupňovým automatem Dualogic, který sníží emise C02 o další 3 g/km. V ostatních ohledech funguje tento vůz v podstatě stejně, jako když je vybaven čtyřválcovým motorem. Relativně skromná desetiprocentní úspora hmotnosti oproti čtyřválcové 1.2 nestála za montáž lehčích poloos nebo brzd. Motor TwinAir se nabízí jak ve verzi s pevnou střechou, tak i jako kabrio.

INTERIÉR
V kabině se ve verzi TwinAir nic nezměnilo. Pětistovka není levné auto a naštěstí ani tak nepůsobí díky svému zábavnému retro stylu a vyššímu standardu zpracování, než je u většiny městských aut obvyklé.
Mezi nejvýraznější prvky patří lesklá palubní deska v barvě karoserie a kontrastní kaplička přístrojů, spolu se stylovým volantem. Ten je nastavitelný pouze výškově, ale absenci podélného posuvu vyrovnává plynulá regulace sklonu opěradla. Sedačku řidiče lze nastavit výškově, ale komfort při dlouhých jízdách omezuje absence bederní opěrky. Kabinu byste neoznačili za prostornou zejména na šířku, ale pro cestující vpředu bude adekvátní.
Jakýkoli dospělý, který bude přinucen vecpat se na zadní sedačky, bude mít hlavu zabořenou do čalounění stropu a kolena natlačená na přední opěrky, přičemž zjistí, že výřezy pro lokty v bočních panelech nejsou jen na ozdobu. Na krátké cesty by to ale mohl zvládnout.
Odkládací prostory v kabině zahrnují poličku před spolujezdcem, malou vysouvací přihrádku na středové konzole, dostatečně prostorné kapsy ve dveřích a držáky na nápoje.
Někteří majitelé možná nikdy neobjeví odkládací box pod spolujezdcovým sedákem. Zavazadlový prostor je větší, než by naznačovala malá polička nad ním, a zadní opěradla (dělená v poměru 50:50) je možné sklopit a vytvořit tak skutečně použitelný nákladový prostor. Pětistovka je dobře vybavená a se sedmi airbagy dokázala získat plné pěuhvězdičkové hodnocení v crash testech Euro NCAP. Výbava Lounge (stejně drahá jako Sport, o úroveň nad základní Pop) má elektrické stahování předních oken, pevnou, zčásti prosklenou střechu, manuální klimatizaci, kůží obšitý volant s ovládáním sterea a systém bluetooth s hlasovými povely.

VÝKONY
Dva válce a 875 cm3 mohou naznačovat usedlé výkony, ale TwinAir je ve skutečnosti svižný a dokáže se rozjet na 174 km/h. A co víc, jeho slušný točivý moment a nadšení po otáčkách přinášejí dostatek síly, aby to stačilo k zábavě, zvláště když vám to motor okoření příjemným zvukem. Uslyšíte vzdálené, vířící vrčení, jehož frekvence se zvyšuje, když se blížíte k červenému poli v 6000 ot. (nemá ale příliš smysl vytáčet dvouválec za 5500 ot./min.).
Výsledný soundtrack je velmi odlišný od běžných supermani. Zvuk není nepodobný původní pětistovce, i když je tišší a neobtěžuje vás vibracemi.
Někomu to u auta z roku 2010 může připadat poněkud hrubé a nízkofrekvenční dunění, které se ozývá při klidné jízdě, se může stát mírně únavným. Ve vyšších rychlostech je ale většinou nápadnější hučení vzduchu okolo B-sloupků. Celkově jde o kultivovanou pohonnou jednotku, které přitom nechybí ani tolik vítaný charakter.
Dvouválec nabízí i solidní porci točivého momentu, která vás spolu s téměř neznatelnou prodlevou turbodmychadla nechává zapomenout, že máte pod kapotou přeplňovaný motor. Možná vás ale překvapí, že přeřazení na čtyřku v 50 km/n přinese poněkud nespokojený tlukot, přestože motor v tu chvíli pracuje v oblasti maximálního točivého momentu okolo 1900 ot./min. Výhodou je, že budete častěji používat trojku, která má bohatý rozsah, a vydržíte s ní až do 130 km/h. TwinAir slušně táhne i na dlouhou čtyřku a pětku, dokud nebudete potřebovat akcelerovat na dálnici. V takovém případě musíte podřazovat. Rozdíl v zátahu, když zařadíte vhodnější stupeň, je často velmi výrazný. Řazení je díky vysoko umístěné páce velmi snadné.

JÍZDA A OVLADATELNOST
Nejslabší stránkou Fiatu 500 býval podvozek. Hrubá jízda a nezajímavá ovladatelnost byly nepříjemným kontrastem k uhlazenému zbytku vozu. Ale s příchodem modelu 500C se objevily úpravy na zavěšení kol, které se povětšinou týkaly zadní nápravy a udělaly mnoho pro to, aby byl malý Fiat civilizovanější. Občasné náhlé otřesy - zvláště citelné u verze Sport - byly z větší části potlačeny a menší nerovnosti nyní pohlcuje bez toho, aby do kabiny pronikal nepříjemný hluk. Když přejíždíte terénní zlomy a vlny, krátký rozvor občas pocítíte, ale výsledek ruší mnohem méně, než tomu bývalo dříve, a ani větší - l5 palcová - kola testovaného vozu příliš nenarušovala kvalitu jízdy.
Podvozek je docela tichý a ozývá se méně hluku a ran než u některých jiných aut v této třídě. Konstruktérům se rovněž povedlo zlepšit řízení s elektrickým posilovačem. Stále není příliš komunikativní, ale přinejmenším jeho umělý odpor působí o něco realističtěji, bez tuposti okolo středové polohy, kterou obvykle systémy EPAS trpí. Přepněte do režimu City a řízení začne působit odtažitěji, ale volantem můžete točit s minimálním úsilím. Zlepšila se i celková ovladatelnost. Vůz méně poskakuje a působí stabilněji, což vás spolu s ostřejším řízením povzbuzuje k dravějším průjezdům zatáček. Když zajdete ještě o něco dále, zjistíte, že stopu v obloucích lze upravovat plynem. Nástup brzd se podařilo odladit podle očekávám a v nouzové situaci pětistovka zpomaluje velmi dobře.

POŘÍZENÍ A PROVOZ
TwinAir není vůbec levný, ale bude si dobře držet cenu, pokud se nenecháte unést nabídkou poplatkové výbavy. Díky malému motoru s nízkými emisemi také budete v některých státech platit nižší pojistku a jinde dokonce i menší daně. Tříletá záruka je dnes průměrná, ale pětistovku můžeme považovat za dobře postavené auto se slušnou pověstí, pokud jde o spolehlivost.
Co nás ale opravdu zklamalo, je spotřeba, které jsme při testu dosáhli, i když byla vyvážena slušnými výkony. Pokud máte nízký roční nájezd, nebude vám to vadit. Ale pokud trávíte za volantem hodně času, zauvažujte raději o motoru Multijet.

MENŠÍ, LEHČÍ, RYCHLEJŠÍ
Smyslem technologie TwinAir bylo omezit emise C02. Jde o modulární motor, vyvinutý oddělením Fiat Power Technologies, jehož výzkum ukázal, že optimální termodynamické efektivity dosahují válce o objemu 400 až 450 cm3. Omezení počtu válců na dva snižuje ztráty třením, stejně jako rozvodový řetěz s nízkým valivým odporem. Řízení spalování MultiAir spolu s turbodmychadlem přináší dostatečný měrný výkon na to, aby i dva válce a 875 cm3 fungovaly podle představ inženýrů i zákazníků. Odstranění škrticí klapky, které technologie MultiAir umožnila, snižuje ztráty o 10 procent. Je tu ale vyvažovač hřídel, což spolu s turbodmychadlem a masivním blokem motoru TwinAir znamená, že váží jen o deset procent méně než čtyřválcová 1.2 - ale má oproti ní o 15 procent vyšší výkon.

TESTOVANÝ MODEL: TwinAir Lounge * Cena 365 900 Kč * Výkon 85 koní * Točivý moment 145 Nm * 0-100 km/h 11,7 s * Spotřeba 7,9 1/100 km * Emise C02 95 g/km * 110-0 km/h 53,7 m * Příčné zrychlení neměřeno

LÍBÍ SE NÁM: Kultivovaný, nadšený motor * Zajímavý zvuk * Styl a zpracování
NELÍBÍ SE NÁM: Spotřeba * Zpřevodování omezuje pružnost * Cena

Zdroj: AUTOCAR | 9.12.2010 | rubrika: Silniční test | strana: 22

Komentáře

Přidat nový komentář



* Povinné položky
28.03.2011
Kategorie: Svět Fiat Auto-Moto

81. mezinárodní Autosalon Ženeva 2011

Tradičně největší jarní mezinárodní autosalon, který se koná na neutrální švýcarské půdě, opět vyvolal velký zájem o auta současná i budoucí.
Více informací

Salon italských novinek

Tradičně největší jarní mezinárodní autosalon, který se koná na neutrální švýcarské půdě, opět vyvolal velký zájem o auta současná i budoucí. V období od 1. do 13. března jej letos navštívilo přes 735 000 motoristických fanoušků.

První dva dny salonu již tradičně patřily motoristickým novinářům a odborné veřejnosti, kterých se tento rok v Ženevě sešlo téměř 10 000. Není tajemstvím, že automobilový průmysl prožil v letech 2009 - 2010 těžké období spojené se světovou hospodářskou krizí. Letošní autosalon však ukázal, že krize je již zažehnána. Důkazem je i fakt, že nikdy dříve nebylo v Ženevě vystaveno tolik novinek jako tento rok. Publikum se pak zajímalo především o ekologické alternativní technologie.

Pětistovka v centru dění
V rámci koncernu Fiat Group nás značka Fiat překvapila hned několika novinkami a zajímavými koncepty. Velký zájem vyvolal například stylový Fiat 500, který získal v designérském studiu Zagato zajímavý sportovní šmrnc. Konceptem "Fiat 500 Coupé" totiž Zagato cituje historický vzor se stejným jménem z 50. let 20. století. Silueta malého "vozítka" se pod rukama známého italského designéra změnila - dostala nízkou střechu ve stylu sportovních vozidel. Výsledkem je kupé s agresívními liniemi a dvěma "bublinkami" na střeše. Ty vytvořily nejen zajímavou optiku, ale i dodstatek místa pro hlavy posádky čtyřmístného kupé. Rozměry konceptu jsou identické se sériovým Fiatem 500, avšak celkový dojem je docela jiný - opticky nižší a sportovnější. Svoji troškou do mlýna přispěly, kromě špičatě ukončených bočních oken, i modifikované nárazníky a boční prahy. Pod kapotou konceptu byste našli 105 koňový motor TwinAir - jde o doposud nejvýkonnější verzi malého dvojválce s objemem jen 0.9 litrů, který díky přeplňování dosahuje točivého momentu až 155 Nm při 2 500 otáčkách. Sportovní dojem doplňují i 17 palcová kola z lehké litiny v barvě matného chromu. Uvnitř vozu najdete sportovní sedadla potažená kombinací high-tech látky a broušené kůže. Jako kontrast slouží černá přírodní kůže na dveřích a palubní deska nalakovaná žlutou barvou Pop Yellow stejně jako karoserie. Na přístrojové desce je namontovaná multimediální přípojka "My-Port", přes kterou se například moderní smartphony dokáží připojit na internet nebo i navigovat přes GPS.

Módní oběť
I designéři luxusní italské módní značky Gucci se tento rok postarali o novou formu ikony Fiat 500. Výsledkem jsou dvě v Ženevě vystavené verze černé a bílé barvy. Důvody pro jejich vznik byly hned dva - oslava 150. výročí vzniku Italské republiky a 90. narozeniny módní značky Gucci. Fiat 500 oblékla do módní garderóby sama kreativní ředitelka značky Gucci - Frida Giannini. Výsledkem je pak "Fiat 500 by Gucci". První černá verze se od sériových verzí liší pochromovanými detaily na karoserii a kompletně černým interiérem. Verze číslo dvě - bílá - používá na karoserii satinované detaily, interiér je proveden v barvě slonové kosti a černé. Pěkné botky ve formě 16 palcových kol s logem Gucci patří v obou dvou případech k sériové výbavě. Označení Gucci najdete i na zadních dveřích a na B sloupcích. Brzdové třmeny jsou nastříkané nazeleno. Obě dvě verze zdobí i horizontální pásek v barvách značky Gucci - zeleno/červeno/zelené. Tyto barvy najdete i na sedadlech, řadící páce, koberečcích a na bezpečnostních pásech. Sedadla navíc dostala luxusní dvojbarevné kožené potahy. Pokud byste chtěli o tomto stylovém módním doplňku vědět více, můžete navštívit stránku www.500bygucci.com. Tento výjimečný Fiat 500 brzy dostane i svoji vlastní kolekci, která bude obsahovat cestovní doplňky, různé kožené kreace, sportovní obleky, bundy, řidičské rukavice, sluneční brýle i hodinky.

Na stánku značky Fiat jsme kromě módních novinek obdivovali i nový van jménem Fiat Freemont. Praktické sedmimístné rodinné vozidlo si ale představíme mnohem podrobněji někdy jindy.

Hvězda autosalonu
Pojďme se nyní věnovat dvěma dalším automobilovým značkám patřícím pod ochranná křídla italského koncernu Fiat Group. Určitě nebudeme přehánět, když řekneme, že podle nás byl nejkrásnějším vozidlem na letošním ženevském autosalonu koncept značky Alfa Romeo s pojmenováním 4C. Kompaktní kupé svými dokonalými proporcemi a zajímavým černým lakem lákalo novináře jako rozkvetlá jarní louka pracovité včeličky.
Alfa 4C je kompaktním, pouze čtyřmetrovým kupé s motorem umístěným uprostřed, karosérií z lehkých materiálů (karbon a hliník) a s výkonem 200 koní. Díky hmotnosti jen 850 kg dokáže Alfa 4C na stovku zrychlit pod 5 vteřin! O zábavu se postará přeplňovaný motor s objemem 1.8 litru a nejvyšším výkonem 235 koní. Přenos výkonu na kola má za úkol automatizovaná dvojspojková převodovka "Alfa TCT". Nejlepší zprávou pro fanoušky italské značky je však to, že toto nádherné sportovní vozidlo se pravděpodobně dostane do sériové výroby už příští rok!

Velký výběr
Třetí italská značka, luxusní Lancia, se na ženevském autosalonu blýskla hned šesti absolutními novinkami (čtyřmi novými modely a dvěma koncepty). Nová podoba malého modelu Ypsilon stála v centru zájmu médií. Poprvé totiž bude v nabídce i v pětidveřové verzi. Její nový design ve stylu většího modelu Lancia Delta nenechal nikoho lhostejným. I pětidveřový model, v duchu tradiční značky Lancia, působí jako trojdveřové kupé. Skryté ručky zadních dveří jednoduše k luxusní italské značce patří jako parmazán ke špagetám. Pod kapotou novinky se objeví dva nové benzínové motory - čtyřválec 1.2 s výkonem 69 koní a dvojválec 0.9 MultiAir s výkonem 85 koní, stejně jako naftový 1.3 Multijet diesel s výkonem 95 koní. Malá Lancia se bude pyšnit luxusními prvky výbavy z vyšších kategorií - xenonovými světlomety, barevnou navigací, parkovacím asistentem, obrovskou skleněnou střechou a koženými sedadly.
Kombinace 17 barev karoserie (z toho čtyři Bi-Colore), tří stupňů výbavy (Silver, Gold a Platinum), šesti výbav interiéru a tří různých designů disků kol umožní vytvořit až 600 různých kombinací. Každá Ypsilonka tak bude absolutně jedinečná.

Orkán novinek
Díky spolupráci skupiny Fiat se značkou Chrysler se do nabídky modelů Lancia přiřítil pořádný orkán. Vlajkovou lodí se stává nový model se staronovým názvem Thema. O její pohon se budou starat výlučně šestiválcové motory a přenos výkonu dostanou na starost komfortní automatické převodovky. Na výběr bude 3.6 litrový benzínový agregát V6, anebo nový naftový motor s objemem 3 litry a výkonem 190 nebo až 224 koní. Na výběr bude nová Thema i s pohonem na všechna čtyři kola, sériově bude mít - jako každá správná velká limuzína - pohon na zadní kola. Benzínový motor dostanete sériově s nejmodernějším osmistupňovým automatem, vznětový motor bude kombinovaný - i kvůli vysokému točivému momentu - s pětistupňovou automatickou převodovkou. Pětimetrová vlajková loď se může zvenku pochlubit množstvím elegantních, pochromovaných prvků. Uvnitř najdete velmi kvalitní materiály (kůže značky Poltrona Frau) a vyhřívaná sedadla potažená broušenou kůží alkantara, stejně jako dřevěné obklady na středové konzoli a na volantu. Výpočet asistenčních systémů je dlouhý podobně jako seznam luxusních prvků.
Dalším zajímavým modelem je rodinný van s názvem Phedra, který dostanete ve třech stupních výbavy (Silver, Gold a Platinum), se dvěma motorizacemi - 3.6 litrovým benzínovým motorem V6 s výkonem 283 koní, anebo s 2.8 litrovým nafťákem s výkonem 163 koní. Moderní design podtrhne chladič a světla s LED diodami pro denní svícení. S délkou 514 cm, šířkou 199 cm a výškou 172 cm jde o skutečně prostorné rodinné vozidlo vybavené systémem "Stow ´n Go" pro rychlé a bezproblémové sklopení zadních dvou sedadel.
Ve střední třídě se o rozruch postará nový model Lancia Flavia, který bude v nabídce kromě limuzíny i ve verzi kabrio. Pod kapotou bude vrnět benzínový čtyřválec s objemem 2.4 litrů, anebo šestiválec s objemem 3.6 litrů. Verze kabrio dostane elektricky ovládanou plátěnou střechu. I tento kabriolet poskytne dostatek místa pro čtyři dospělé pasažéry. V interiéru bude noblesní atmosféru vyvolávat luxusní kombinace kůže a dřeva. O bezpečnost se postará šest airbagů, systém ESP a kontrola trakce.
A nakonec, tři roky po své premiéře, se jemného faceliftu dočkal i úspěšný kompaktní model Lancia Delta. Přední partie dostala "rodinnou" masku s novým chladičem. Nové motory, mezi nimi i 1.6 litrový Multijet s výkonem 105 koní, a nové asistenční systémy se postarají o neutichající zájem klientů i v nadcházejícím období.

Mnohem více fotografií najdete na FACEBOOKU FIAT PEOPLE!

Komentáře

Přidat nový komentář



* Povinné položky
25.02.2011

Revoluce podle Fiatu

Fiat se blýsknul jedním z nejpokrokovějších řešení úpravy spalovacího motoru posledních let, když představil unikátní MultiAir systém. Po letech vývoje a pokusů s elektromagnetickým ovládáním ventilů je tady úplně nový elektrohydraulický systém, který zcela nahrazuje mechanickou vazbu mezi vačkou a ventilem.

Více informací

Tuto vazbu nahrazuje elektrohydraulický servo prvek (aktuátor) řízený elektronicky ovládaným ventilem, který kontroluje množství oleje v aktuátoru, a tím i ovlivňuje vlastní vazbu mezi vačkou a ventilem - když je ventil uzavřený, chová se olej jako pevný prvek a přenáší celý zdvih vačky na zdvih ventilu (při max. výkonu), když se množství oleje v aktuátoru mění, dochází k ovlivnění zdvihu ventilu. Umí tedy nezávisle na vlastním zdvihu vačky řídit zdvih ventilu. Vačka tady tak slouží pouze jako ovládací člen mechanismu a udává pouze mezní časy otevření a zavření ventilu, které tak na ní mohou být nastavené v maximálním rozsahu. Konkrétní hodnoty času otevření i výšku zdvihu si pak udává elektrohydraulický aktuátor podle potřeby. Může tedy otevřít ventil později, uzavřít dřív, nebo jej otevřít třeba dvakrát během jednoho zdvihu vačky. O hladké zavření ventilu se pak stará integrovaná hydraulická brzda. Relativně jednoduchý systém tak nahrazuje další mechanicky podstatně náročnější variabilní systémy časování. Jeho velkou mechanickou předností je možnost použití pouze jednoho vačkového hřídele i odpadnutí starostí z možných následků přetrženého rozvodového řemene. Jsou tu ale i mnohem významnější výhody - zpřesnění kontroly výměny plynů zvlášť pro každý válec vede k nižším energetickým ztrátám a tím i k nižší spotřebě, nižší je díky tomu i hlučnost. Podle Fiatu toto řešení zvyšuje točivý moment v nízkých otáčkách až o 15 %, ve vysokých se pak bez dalších úprav dá snadno zvýšit výkon až o 10 %. A procenta pokračují: eliminace ztrát přinese desetiprocentní úsporu paliva, při zahřívání motoru nevznikne celých 40 % nespálených uhlovodíků a karbonových částic a kolem 60 % oxidů dusíku. Očekává se, že u maloobjemových přeplňovaných benzinových motorů dojde ke snížení spotřeby o celou čtvrtinu.

Zdroj: Motorsport magazín | 30.3.2009 | rubrika: Technika - Fiat MultiAir | strana: 76 | text: Dan Pejzl

Komentáře

Přidat nový komentář



* Povinné položky
<
>