Auto-Moto

10.02.2009

Jak se fotí úsměv

„Fiat 500 - auto, které budí úsměv na tváři". Slogan, jež nebylo třeba vymýšlet, protože ze znovuzrozené legendy přímo dýchá. Studenti pražské VOŠ se ho chopili s nadšením a vrhli se na focení reklamní kampaně. Na startovní čáru kreativní show se postavily tři týmy. Pojďte spolu s námi nahlédnout do tajů vzniku jejich kouzelných fotografií.
Více informací

Tvořivá práce není na povel, je to umělecký proces procházející dlouhými stádii zadumaných pohledů a niterných strachů, emočního vypětí a pocitů nekončícího štěstí, když se „to" podaří. Není divu, že jsme naše kreativní týmy raději nechali mazlit se s pětistovkami celý týden. Problém nastal v okamžiku, kdy „svá" autíčka měly vrátit. Na pocit, že jste středem pozornosti, se snadno zvyká. Ale popořádku...

Červený tým - staré dobré časy a věrný kamarád

Hrají: ohnivě rudý Fiat 500 v barvě „Pasodoble" s čárovým kódem na přání
Realizace: Michael, Kryštof a Jana s povoleným dopingem v osobě Štěpána, Ladislava a Martiny jakožto pomocníků
Kulisy: zapomenutá zákoutí České republiky, Divoká Šárka, Kokořínsko


V barvách červeného týmu se octl dlouholetý fanoušek Fiatu Michael. „Pětistovka je auto mého dětství, měli jsme modrou," přiznává ve slabé chvilce s chvěním v hlase Michael. „Nová pětistovka ve mě probudila krásné vzpomínky." Vábení nostalgie odtrhlo Michaela od týmu, tři dny se toulal českou krajinou a lapal v ní střípky 60. let, kdy byla pětistovka se svou slávou na vrcholu. Jeho série fotografií má nefalšovaný punc „retra" a je důkazem, že staré dobré časy mohou být s novou pětistovkou zpátky - že „staré dobré" nedefinuje datum v kalendáři, nýbrž stav naší mysli.

Série fotografií původního červeného týmu vnímala Fiat jako věrného přítele. „Je tak úžasný, že si ho s sebou vytáhnu i na skálu," směje se Kryštof, když vzpomíná, jak vznikl nápad na fotomontáž horolezce vytahujícího na skálu malého Fiátka. „Chci být pořád s ním," říká s nadsázkou a pokračuje: „I když zabloudím na místa, kam nevede cesta, on bude pořád se mnou." Naráží na šokující fotografii Fiatu utopeného v záplavě ječmene. „Vedla tam stopa od zemědělských strojů," vychází s pravdou ven, když se ozývá několik rozhořčených hlasů kritizujících necitlivý přístup k plodům naší země. Nakonec se do fotografií promítl i kus objevitelského ducha nové pětistovky v podobě rozklíčování tajemného slova flatland: při focení v podzemních garážích tam předváděl svalnatý mladík zajímavou akrobacii na kole. Vyklubal se z něj Dominik Nekolný, dvojnásobný mistr České republiky. Ochotně souhlasil s focením - výsledek je důkazem, že i retro může jít s dobou.

Bílý tým - hra, šperk a charizma

Hrají: perleťově bílý Fiat 500 v barvě „Bossanova"
Realizace: David a Kačka - nejmenší tým, toho času v oslabení kvůli zkouškovému období
Kulisy: parkoviště DBK na Budějovické ulici v Praze


Toto auto se stane legendou, jako jeho předchůdce z šedesátých let, o tom není pochyb. „Kromě báječného pocitu při jízdě s otevřenou střechou vás chladným nenechají ani všudypřítomné pohledy kolemjdoucích nebo pochvalná gesta řidičů kolem vás," svěřuje se se svými pocity z nového Fiatu David. „To auto má obrovské charizma," potvrzuje Kačka. Nepřehlédnutelnost Fiátka inspirovala jednu ze sérií fotografií Bílého týmu. „Tuto klíčovou vlastnost jsme vzali doslova a jeho rozměry nafoukli do velikosti menší stodoly," vysvětluje David zákulisí tvorby fotografie, která vznikala za celkem hektických podmínek nečekaného příchodu tmy. Kateřina v sobě nezapřela ženu a vyjevila své city k Fiátku druhou sérií fotek: „Není to jen vůz. Je to šperk!" A jako diamant jej vsadila do luxusní krabičky.

Stěžejní fotografií Bílého týmu je ovšem Fiat v obklopení bizardních postaviček. Pokud by někomu připadaly povědomé, pak se nemýlí - jsou to panáčci a zvířátka z českých dopravních značek. Co má tato fotka za lubem? „Normální automobily se řídí, s Fiátkem se hraje," vysvětluje ve zkratce David. „S Fiátkem se vrátíte do dětských let a postavičky ze značek by měly poetiku dětské fantazie evokovat."

Modrý tým - věrné partnerství, láska a fantazie

Hrají: limitovaná edice Fiatu 500 v modré barvě „Cappelini"
Realizace: Xénie, Jakub, Yan
Kulisy: Vyšehrad


Zato Modrý tým si s poetikou hlavu nelámal, třebaže jeho stěžejní fotografie byla inspirována svatbou. Název díla „Vezmeš si mě?" byl stejně drsný, jako asertivita, s jakou na Vyšehradě studenti postavili Fiat přímo před vchod národní kulturní památky. Drsnost se však záhy rozplynula pod tíhou elegantních tvarů a atmosféry plynoucí ze spojení moderního auta a legendárního místa. Genius loci se promítl do výsledné podoby fotografie: nevěsta připomínající průhlednou vílu se zjevuje na pozadí modrého Fiatu. Poslání je jasné: „Nabídce ke sňatku ze strany Fiatu nelze odolat," vysvětluje Jakub alchymii symbolů. Výkladů je však spousta a mámivá fotografie modrého Fiatu s bohatě zdoběnými vraty a průsvitnou nevěstou přímo vybízí k nekonečnému snění.

Jasný názor má naopak druhá série fotografií v režii Modrého týmu, romantický Fiátek spárovaný s kolosem 2 BRDM, ruským transportérem ze 70. let. Pokud by si snad někdo seděl na vedení, vymazlený nápis na fotografii ho nenechá na pochybách: s Fiátkem budete „Make Love not War." A na jaké myšlenky přivedl modrý Fiat ženskou část týmu? Původ konglomerátu karoserie prorostlé puntíkatým plyšákem a výrazným okem Xenie již nedokáže vysvětlit, stejně jako závěrečnou pointu. I to se někdy může stát, necháte-li se unášet sny, kde hlavní roli hraje znovuzrozená legenda Fiat 500. Ale sny přece do našeho života patří.

Závěrem - Síla díla
Konec povídání, pod pokličku tvůrčího procesu jsme vás nechali nahlédnout dostatečně. Na řadu přichází to nejdůležitější, dílo samotné: račte se nechat unášet snovými fantaziemi, ve kterých hraje hlavní roli znovuzrozený legendární vůz Fiat 500. Svůj sólopart si však můžete zahrát i vy - neváhejte, nová pětistovka má našlápnuto.

Rádi bychom poděkovali VOŠ umění a reklamy Orange Factory, zejména paní ředitelce Andree Čapkové a profesorům Marianu Benešovi a Miroslavu Vojtěchovskému. Náš dík patří však hlavně studentům a jejich nápadům stejně jako odhodlání, trpělivosti a umu, se kterým se věnovali jejich realizaci.
Komentáře

Přidat nový komentář



* Povinné položky
<