Blog

14.07.2014
Kategorie: Gastronomie

Bruschetta con pomodori e peperoni - Topinka s rajčaty a paprikou

Variant tohoto teplého předkrmu italské kuchyně je nespočet. Nabízíme tedy další způsob, jak bruschettu připravit. Název bruschetta (brusketa) je odvozen od slovesa bruscare - péci.

Více informací

Doba přípravy: 30 minut
Náročnost receptu: Začátečník
Počet porcí: 6

Ingredience:

12 středně velkých opravdu zralých rajčat
3 velké sladké červené papriky
6 oloupaných stroužků česneku
3 polévkové lžíce čerstvých natrhaných lístků bazalky
6 krajíců bílého kváskového chleba, asi 1,5 cm silné
Mořská sůl a pepř
Extra panenský olivový olej
Balzamikový ocet

Postup:

Vyhřejte troubu na 200 °C. Papriky nakrájejte na 6 dílů a vyberte semínka. Položte na plech a bohatě osolte, opepřete a pošplíchejte olivovým olejem. Strčte do trouby a pečte 15 minut. Vytáhněte a pošplíchejte balzamikovým octem. Vraťte do trouby a pečte ještě 15 minut.
Na jiný plech rozložte rajčata a 5 stroužků česneku. Pokapejte je olivovým olejem a balzamikovým octem. Pečte, až kůže rajčátek popraská, asi 10 minut. Vytáhněte z trouby.
Rajčátka, česnek včetně šťávy smíchejte s paprikami, přihoďte natrhanou bazalku a přilejte 1 lžíci balzamikového octa. Podle potřeby přisolte nebo připepřete.
Opečte na grilu chléb z obou stran a potřete jednu stranu česnekem. Pokapejte potřenou stranu olivovým olejem a lžící naložte směs paprik a rajčat.

Komentáře

Přidat nový komentář



* Povinné položky
14.07.2014
Kategorie: Aktuality

Fiat Panda Cross: první svého druhu

Po své premiéře na autosalonu v Ženevě se nový Fiat Panda Cross představil mezinárodnímu tisku. Prodej na všech hlavních evropských trzích bude zahájen v září.
Více informací

Nová Panda Cross je ultimativní evolucí konceptu SUV, který v průběhu času nabídl řadu velikostí a podkategorií pro různé potřeby zákazníků: od segmentu velkých SUV, přes střední SUV až po malá kompaktní SUV. Ta jsou výsledkem konceptu downsizingu. Tento segment se neustále vyvíjí a stává se stále významnějším. Zatímco v roce 2006 tvořil asi 7 % (rok před představením Pandy Cross), nyní dosahuje přes 20 % celkových prodejů v Evropě.

 

Při tomto vývoji představuje vstup Pandy Cross na trh další evoluční krok, neboť tento model vytváří zcela novou kategorii SUV. To proto, že v sobě spojuje hnací ústrojí a schopnosti skutečného off-roadu. Tyto vlastnosti pak doplňuje výkonem a výbavou typickou pro velká SUV, avšak při kompaktnosti, účinnosti a agilitě městského vozu. Velkou roli pak hraje velmi osobitý styl, který je praktický a přitom budí emoce. To vše je ještě zajímavější díky velmi atraktivní ceně, která je ve srovnání s nejprodávanějším velkým SUV v Evropě poloviční.

 

Panda Cross představuje nový typ vozidla, který vychází z filozofie, že vůz může dokázat cokoliv, ať už spadá do jakéhokoliv segmentu. Jak již název napovídá, Fiat Panda Cross je crossover nejen proto, že je schopen překonat jakékoliv překážky - díky pohonu všech kol a elektronické uzávěrce diferenciálu, jež se na trhu představuje poprvé -, ale také proto, že dokáže přilákat zákazníky s různými potřebami. Jedná se o zákazníky, kteří nechtějí přijímat kompromisy, protože svět off-roadů znají velmi dobře, ale zároveň by chtěli svůj vůz používat ve městě. Tito zákazníci dokáží ocenit jedinečný styl vozu stejně jako moderní technologie a hledají výbavu velkého off-roadu, avšak se všemi výhodami kompaktního vozidla.

Více na www.fiatpress.cz.

Komentáře

Přidat nový komentář



* Povinné položky
14.07.2014

Giugiaro: designér designérů

Když se řekne automobilový design, mnohým automaticky vytane na mysli jméno Giorgetta Giugiara.
Více informací


Když se řekne automobilový design, mnohým automaticky vytane na mysli jméno Giorgetta Giugiara. Ať už jste totiž kdekoli na světě, je docela vysoká šance, že někde ve vašem nejbližším okolí parkuje auto, které za něco vděčí právě tomuto uznávanému italskému designérovi. Giugiaro je autorem kabátu mnoha automobilových legend a jeho mimořádný přínos do světa krásy potvrzuje i mezinárodní titul „Designér století".

Zrozen k úspěchu
Giorgetto Giugiaro nebo také Giorgio Giugiaro se narodil 7. srpna 1938 v italském městě Garessio. Uměleckými geny byl vybaven požehnaně - jeho dědeček vytvářel kostelní fresky a otec oleje a dekorativní malby s náboženskou tematikou. I Giorgetto se rozhodl, že chce být malířem, proto začal studovat umění. Když se jako sedmnáctiletý mladík přestěhoval do Turína, chodil přes den do umělecké školy a po večerech pěstoval svoji neutuchající vášeň pro kresby automobilů na specializovaných kursech. Na konci ročníku byla uspořádána jejich malá výstava a Giorgettovy kresby padly do oka Dantemu Giacosovi, technickému řediteli Fiatu. Díky této šťastné náhodě mohl Giugiaro v roce 1955 nastoupit na speciální studie automobilového designu ve Fiat Centro Stile v Turíně.

Co se v mládí naučíš...
Mladý Giorgetto si ve Fiatu vedl na výbornou. O jeho nevídaném talentu se mluvilo široko daleko, není proto divu, že si jej v jedenadvaceti letech vybral Nuccio Bertone do čela svého stylistického týmu společnosti Carrozzeria Bertone. Giorgetto se i zde nadále musel vzdělávat, ale již o dva roky později se mohl hlásit k prvním výsledkům své práce: Aston Martin DB4 GT Jet, Maserati 5000 GT nebo Ferrari 250. V listopadu roku 1965 se pak rozhodl pokračovat ve sbírání zkušeností v dalším slavném designérském studiu ve společnosti Ghia.

Na vlastních nohách
V únoru 1967 se Giorgetto Giugiaro rozhodl osamostatnit a založil si vlastní firmu Ital Styling. Takřka přesně po roce však spolu s kolegy Aldem Mantovanim, Lucianem Bosiem, Ginem Boarettim a Hidejukim Mijakawou vytvořil společnost SIRP (Societa Italiana Realizzazione Prototipi) SpA Italdesign. Když Giugiaro vytvořil logo s nápisem Italdesign, stalo se záhy toto slovo jediným názvem jeho nové firmy. Nová společnost se okamžitě stala středobodem soudobého automobilového designu. Zakázky jí plynuly od automobilek na všech kontinentech a žádána byla jak pro své expertní inženýrské a výrobní schopnosti, tak pro svůj čich na úspěšný design.
Pod značkou Italdesign Giugiaro dodnes navrhl přes osmdesát sériových automobilů pro více jak 25 automobilových značek, jako je např. Ferrari, Bugatti, BMW, Maserati, Seat, Ford, Fiat, Alfa Romoe, Lamborghini a další. Mnohé modely navržené Giugiarem se neodmyslitelně zapsaly do historie. V roce 1971 to byl model Alfasud a o tři roky později Volkswagen Golf s karoserií hatchback, která byla do určité míry průlomová. Za další rok přišel Lotus Esprit, celá řada vozů Hyundai, Daewoo, Volkswagen, Fiat atd. Vedle produkčních modelů se rodila celá řada koncepčních vozů, např. Audi Karmann Asso di Piche (1973), Lotus Etna (1988), Maserati Buran (2000) či Aston Martin 2020 (2001) a mnoho dalších. Hlavním rukopisem studie Italdesign jsou hranaté tvary, ale samozřejmě existují i výjimky.

Designér století
Giugiaro za svou tvorbu získal řadu ocenění, mimo jiné od Britské společnosti umělců a průmyslových designérů nebo od Royal College of Art v Londýně. Modely navržené Giugiarem také několikrát získaly titul Automobil roku (Car of the Year). Největšího ocenění se mu však dostalo v Las Vegas v prosinci 1999, kdy jej 120 novinářů z celého světa zvolilo za „Designéra století" (Car Designer of the Century). O pár měsíců později byl uveden do Automobilové síně slávy.
Giugiaro k designu přistupoval spíše jako umělec, pocitově a intuitivně. I při mohutném nástupu výpočetní techniky stále nejraději pracuje s tužkou a papírem. Společnost Italdesign se již téměř 40 let věnuje nejen automobilům, ale i průmyslovému designu, jehož divizi Giugiaro zřídil v roce 1974. K jeho zákazníkům patří takové značky jako Swatch, Kenwood, Nikon, Derbi, Apple, L‘Oreal, výrobci vlaků či domácích elektrospotřebičů.

Nesmazatelné stopy
Italdesign navrhl za dobu své existence celou řadu automobilů. Ve spolupráci se značkou Alfa Romeo byl pro slavné studio revoluční koncept Alfasud, jelikož se jednalo o první kompletní designový i inženýrský projekt Italdesignu. Starší práce pro značku Fiat byly také důležité - původní Panda, v Italdesignu vymyšlená od prvního do posledního šroubku, a Uno, jež se v Evropě stalo bestsellerem. Giugiaro vždy odmítal jmenovat svůj nejoblíbenější, potažmo nejlepší design, ale vždy zmiňuje dekádu od poloviny sedmdesátých let jako nejlepší - díky prakticky nekonečným možnostem stylů a tvarů, které se v té době objevovaly.

Jedny z nejvýznamnějších vozů, které Giugiaro navrhl:
Fiat Panda (1980)
Legendárním Giugiarovým návrhem je Fiat Panda, který používá jednoduché a účelné tvary. Miniaturní hranatý Fiat se prakticky beze změn vyráběl od roku 1980 do roku 2003. Panda díky tomu patří mezi nejdéle vyráběné spotřebitelské vozy vůbec. Giugiaro se na vývoji Pandy podílel i technicky - zkonstruoval verzi 4x4, která se tak vlastně stala asi prvním levným SUV na světě.

Fiat Grande Punto (2005)
Pro Fiat navrhl Italdesign řadu modelů, jedním z těch posledních je Fiat Grande Punto, který se nedávno dočkal faceliftu již čistě pod taktovkou Fiatu.
Třetí generaci punta si Giugiaro "střihl" po malé přestávce. Na svědomí totiž měl i první generaci populárního malého fiatu z roku 1993. U masky Grande Punta se Giugiaro inspiroval u Maserati, jehož modely 3200 GT, Spyder a Coupé také pochází z jeho skicáku. Dílem Giugiara jsou i modely Palio, Palio Weekend a Siena.

Alfa Romeo 159 (2005)
Tradičním zákazníkem Italdesignu byla i Alfa Romeo. Prvním navrženým vozem pro tuto značku byl model Alfasud již v roce 1971. Byl to teprve druhý vůz Italdesignu pro sériovou výrobu. V roce 1974 navrhl model Alfetta, o dva roky později pak nakreslil Giugiaro druhou generaci Alfasudu. Po delší odmlce v roce 2003 pak Giugiaro dostal za úkol udělat změny na modelu Alfa Romeo 156. Facelift se již nesl v duchu masky budoucích modelů značky. Giugiaro navrhl v roce 2005 Alfu Romeo 159 a také model Brera. Ta vycházela z daleko dramatičtějšího stejnojmenného konceptu.

Lancia Delta (1979)
Guigiaro navrhl i jednoho z velkých konkurentů VW Golfu - první generaci Lancie Delta. Vůz, který se stal legendou díky své účasti v mistrovství světa v rallye, byl jedním z řady automobilů, které v sedmdesátých a osmdesátých letech byly variací na jednoduché tvary golfu. Překvapivé je, jak Giugiaro dovedl tyto tvary použít nesčetněkrát a přitom vždy vytvořil originální automobil.


Sériové vozy navržené Italdesignem pro značky Fiat, Alfa Romeo a Lancia:
Fiat Panda (1980)
Fiat Uno (1983)
Fiat Croma (1985)
Fiat Duna Weekend (1986)
Fiat Punto (1993)
Fiat Punto Cabriolet (1993)
Fiat Palio (2000)
Fiat Palio Weekend (2000)
Fiat Sienna (2000)
Fiat Palio (2003)
Fiat Idea (2003)
Fiat Sedici (2005)
Fiat Grande Punto (2005)
Fiat Croma 8ttoV (2005)

Alfa Romeo Giulia Sprint GT (1963 pro Bertone)
Alfa Romeo Alfasud (1971)
Alfa Romeo Alfetta (1974)
Alfa Romeo Alfasud Sprint (1976)
Alfa Romeo 156 facelift (2003)
Alfa Romeo 159 (2005)
Alfa Romeo Brera (2005)
Alfa Romeo 159 Sportwagon (2006)

Lancia Delta (1979)
Lancia Prisma (1982)
Lancia Thema (1984)

Komentáře

Přidat nový komentář



* Povinné položky
<
>